Proiectul JCB de 100 de milioane de lire sterline de a produce motoare pe hidrogen super-eficiente a primit pe 14 martie debutul internațional la unul dintre cele mai mari târguri de utilaje din lume. Acest lucru se întâmplă la mai puțin de 2 ani de când a fost obținută finanțarea.
O echipă de 150 de ingineri lucrează la proiectul unic de a dezvolta motoare cu ardere pe hidrogen – și peste 50 de prototipuri au fost deja fabricate la fabrica de motoare JCB din Marea Britanie.
La expoziția Conexpo 2023 din Las Vegas, ca parte a Expoziției Internaționale a Energiei Fluide (IFPE), a fost prezentat un nou motor cu ardere pe hidrogen JCB – soluția companiei pentru emisii zero de carbon a utilajelor destinate agriculturii și nu numai.
Președintele JCB, Anthony Bamford, conduce proiectul de dezvoltare a tehnologiei JCB cu hidrogen. Lord Bamford a spus: „Echipa de ingineri JCB a făcut pași enormi într-un interval scurt de timp pentru a dezvolta un motor cu combustie internă pe hidrogen. Fiind prima companie de echipamente de construcții care a dezvoltat un motor cu ardere complet funcțional alimentat cu hidrogen, sunt încântat că acum putem prezenta această tehnologie pe scena internațională.”
Prototipul de motor pe hidrogen JCB se folosește deja pe încărcătoare cu braț telescopic și buldoexcavatoare. JCB a făcut, de asemenea, un progres major în demonstrarea atractivității mai largi a tehnologiei de ardere a hidrogenului prin instalarea unuia dintre motoarele cu hidrogen super-eficiente într-un camion Mercedes de 7,5 tone – o operațiune care a fost finalizată în doar câteva zile. JCB a dezvăluit, de asemenea, propriul de echipament mobil de realimentare, proiectat și construit, pentru a duce hidrogenul la utilaje. Echipamentul mobil are suficient hidrogen gazos pentru a umple 16 utilaje cu hidrogen și poate fi transportat fie pe spatele unui tractor JCB Fastrac modificat, fie pe o remorcă.
Lord Bamford a spus: „Echipa de ingineri JCB a revenit la primele principii pentru a reproiecta complet procesul de ardere pentru a funcționa motorul cu hidrogen. Făcând acest lucru, au realizat două lucruri majore: au asigurat locul JCB în istorie ca prima companie de echipamente de construcții care a dezvoltat un motor cu combustie complet funcțional alimentat cu hidrogen și s-au produs deja primele 50 de motoare cu ardere pe hidrogen.”
Angajamentul JCB de a reduce emisiile datează de aproape 25 de ani, iar cele mai recente motoare diesel concepute pentru a respecta reglementările europene Stage V au oferit deja o reducere de 97% a emisiilor de NOx din 1999 și o reducere de 98% a particulelor. În plus, eforturile JCB de a reduce consumul de combustibil înseamnă că mașinile JCB de astăzi folosesc cu 50% mai puțin combustibil în medie decât cele fabricate cu mai bine de un deceniu în urmă. Astfel, s-au economisit 16 miliarde de litri de combustibil – echivalentul a 53 de milioane de tone de CO2.
JCB a fost, de asemenea, în fruntea dezvoltării tehnologiei electrice pentru a satisface cerințele clienților pentru utilaje fără emisii de carbon. În timp ce bateria electrică este potrivită pentru utialjele mai mici, care fac mai puține ore și de obicei folosesc mai puțin combustibil, utilajele mai mari au un necesar mai mare de energie. Acest lucru ar avea ca rezultat baterii mai mari, care ar dura mai mult încărcarea, făcându-le mai puțin potrivite pentru utilajele care lucrează în mai multe ture zilnice și nu au timpul disponibil pentru a se reîncărca.
Drept urmare, JCB și-a canalizat activitatea pentru dezvoltarea de utilaje electrice pe gama sa compactă, inclusiv încărcătorul cu braț telescopic 525-60E și miniexcavatorul 19C-1E – primul miniexcavator electric din lume. Pe măsură ce compania studiază viitorii combustibili care produc zero emisii, nu a lăsat această nișă neacoperită. În căutarea unui combustibil mobil care să poată fi dus la mașină, asigurând timp maxim de funcționare și realimentare rapidă, HVO, biogazul, combustibilii E, amoniacul și hidrogenul au fost toate analizate. Interesant este că motoarele JCB au fost aprobate pentru utilizare cu HVO de când a intrat în vigoare legislația privind motorul Tier IIIB / Tier 4i.
Lord Bamford a spus: „Majoritatea acestor combustibili alternativi necesită producția de hidrogen, așa că este perfect logic să folosim hidrogenul, deoarece este un combustibil curat, cu zero carbon, care poate fi produs din energie regenerabilă. Hidrogenul oferă, de asemenea, o posibilă soluție la instalarea bateriilor pe mașinile mai mari; permite realimentarea rapidă și este o soluție mobilă de combustibil, permițând transportul combustibilului la utilaj.”
Ca parte a dezvoltării hidrogenului, JCB a investigat, de asemenea, utilizarea sa în celulele de combustie și, în iulie 2020, a dezvăluit primul excavator alimentat cu hidrogen din industria construcțiilor – modelul 220X de 20 de tone.
Deocamdată, JCB a ajuns la concluzia că pilele de combustie sunt prea scumpe, prea complicate și insuficient de robuste pentru utilaje de construcții și agricole. În provocarea echipei de ingineri JCB să gândească diferit folosind tehnologia care ne înconjoară într-un mod fără emisii de carbon, sa născut motorul cu hidrogen JCB.
Lord Bamford a spus: „Proprietățile unice de ardere ale hidrogenului permit motorului cu hidrogen să furnizeze aceeași putere, același cuplu și aceeași eficiență care alimentează utilajele JCB astăzi, dar cu zero carbon emis. Motoarele cu ardere pe hidrogen oferă și alte beneficii semnificative. Prin valorificarea tehnologiei și componentelor motoarelor diesel, acestea nu necesită elemente naturale rare și, în mod critic, tehnologia de ardere este deja bine testată pe utialjele agricole și de construcții. Este o tehnologie care este rentabilă, robustă, fiabilă și bine cunoscută nu doar în industria noastră, ci în întreaga lume.”