Într-o atmosferă de sărbătoare, pe 8 şi 9 mai 2018, grupul SDF (SameDeutzFahr) a lansat pentru presă şi pentru importatori noua serie de tractoare viticole cu transmisie cu variaţie continuă. Cum era de aşteptat, evenimentul nu putea avea loc decât într-o podgorie, unde mai multe tractoare ale grupului SDF au făcut demonstraţii cu o gamă largă de utilaje, de la lucrările solului în vie, la operaţii de întreţinere, el putând lucra şi cu combine tractate de recoltat struguri, cu remorci, cu platforme, sau cu ridicătoare paleţi.
Localitatea Franciacorta, aflată într-o zonă viticolă în apropiere de Milano şi renumită pentru vinurile spumante, dar şi pentru cele clasice, a fost gazda noastră.
Tractoarele lansate cu acest prilej, foarte flexibile şi prietenoase, au fost concepute pentru a fi capabile să execute în condiţiile cele mai dificile până şi cele mai pretenţioase lucrări din viticultură.
Sunt dotate cu motor FarMotion în 4 cilindri de 2,9 l, stage 3B, cu răcire îmbunătăţită cu viscofan cu comandă electronică; cel mai mare din gama are 115 CP, cuplu constant în jur de 423 Nm pe un interval de 700 rpm (între 1200 … 1900 rpm). Pentru puteri mai mici există şi opţiunea în 3 cilindri.
Transmisia cu variaţie continuă SDF T3500 CVT are două game de viteză automate: 0-22.8 km/h pentru lucru şi 22.8 – 40 km/h pentru transport, fiind concepută pentru a obţine aceste performanţe la turaţii reduse ale motorului de numai 1650 rpm, cu consum redus de combustibil. Viteza maximă teoretică la 2200 rpm ajunge la 54 km/h. Această transmisie asigură distribuţia eficientă a forţelor la nivelul solului pe orice teren, fie el plan sau înclinat, uşurând efortul operatorului şi combinând performanţele unei transmisii mecanice cu confortul unei transmisii hidrostatice. Puterea motorului este transmisa la roţi continuu, fără pierderi şi cu economie de combustibil. Transmisia este operată intuitiv cu un joystick ergonomic, toate functiile fiind “la degetul operatorului”. Operatorul trebuie doar să aleagă viteza dorită şi tractorul se accelerează continuu până când se atinge viteza aleasă. Motorul şi transmisia se sincronizează automat şi operează în permanenţă la turaţia cea mai eficientă în funcţie de sarcină. Pilotul automat face lucrurile şi mai simple. Viteza de lucru poate fi memorată şi reglajul poate fi reutilizat printr-o apăsare de buton. Priza de putere independentă şi sincronă asigură 3 turaţii fără schimbarea arborelui: 540/540 Eco/1000 rpm.
Aceste tractoare se pot realiza într-o mare varietate de configuraţii, cu punţi rigide sau cu binecunoscuta suspensie independentă SDF, unică în această clasă de tractoare şi cu multiple opţiuni de anvelope. Această suspensie asigură un nivel ridicat de confort şi siguranţă pe orice suprafaţă. Sistemul inovativ de suspensie operează în permanenţă în funcţie de viteza de deplasare şi de unghiul de viraj. Senzorii furnizează continuu date relevante la computerul de comandă, o soluţie ideală când se lucrează cu maşini de cârnit sau de desfrunzit care lucrează de-alungul rândurilor de viţă de vie. În funcţie de condiţiile de lucru, sistemul electronic comandă în timp real amortizoarele de şocuri, adaptând rigiditatea la situaţiile concrete. Aceasta reduce vibraţiile mult mai eficient, mărind confortul şi siguranţa operatorului. Seria de tractoare 5DS TTV este echipată standard cu sisteme de stabilizare care măresc siguranţa în timpul frânării şi reacţionează prin coborârea punţii faţă şi transferul greutăţii pe aceasta, reducând distanţa de frânare. Stabilizarea laterală adaptează rigiditatea amortizoarelor în funcţie de unghiul de viraj şi de viteza de lucru, menţinând tractorul în echilibru, limitând mişcările laterale periculoase.
Schimbarea sensului de mers se face fără apăsarea ambreiajului, datorită unui sistem PowerShuttle hidraulic. Sistemul de frânare standard este pe toate cele 4 roţi, iar frâna de parcare este hidraulică. Blocarea diferenţialului şi cuplarea punţii faţă se face automat, asigurând cea mai bună tracţiune în orice tip de teren. Diferenţialul punţii spate este activat automat adaugând stabilitate şi tracţiune.
Cabina cu 4 stâlpi cu podea netedă şi comenzi pe consola centrală şi coloana volanului reglabilă, aer condiţionat, filtru cu carbune pentru protecţia maximă a operatorului când lucrează la tratamente fitosanitare. Cele 4 lumini de lucru faţă şi 2 spate cu LED-uri montate pe acoperişul cabinei permit lucrul în deplină siguranţă inclusiv noaptea.
Performanţele hidraulice sunt unice la tractoarele viticole din industrie. Pompa hidraulică cu “load sensing”, realizează un debit de ulei de 100 l/min la 1850 rpm (70 l/min la 1300 rpm), suficient pentru cele până la 9 distribuitoare electrohidraulice. Pentru direcţie, tractorul este dotat cu o pompă separată, cu debit maxim de 42 l/min. Un alt element de siguranţă este frâna hidraulică pentru remorcă. Ridicatorul hidraulic spate (cu comandă electronică avansată) are capacitatea de ridicare de maxim 2.600 kg, iar ridicătorul faţă de 1.500 kg. Priza de putere faţă are turaţia de 1.000 rpm.
Dimensiunile compacte: lăţimea minimă de 1.369 mm (cu roţi 360/70R24), înălţimea de 2.420 mm şi ampatamentul la versiunile în 3 cilindri, 2.046 mm, iar în 4 cilindri, 2.216 mm, fac acest tractor să fie prima alegere a oricărui viticultor.
Florin Neacşu, director general adjunct NHR Agropartners